Energie management: opschonen en de batterij opladen en… SHINEN!

opladen

Deze blog begin ik om te delen, te delen in de liefde en passie die ik heb voor alles wat met gezondheid te maken heeft, gezonde geest, gezond lichaam, gezonde relaties en een gezonde aarde. Maar ook je gezond en energiek voelen zodat je je authentieke zelf kunt laten zien in de wereld en kunt ‘shinen’. Onze wereld heeft zelfbewuste, gezonde, energieke en compassievolle mensen nodig die het verschil maken en dat hoeft niet levensgroot te zijn. Dat begint al met elke interactie die je met medemensen hebt, hoe fijn is het als iemand vriendelijk tegen je is zomaar zonder reden en je tijd en aandacht geeft, er helemaal voor je is in dit moment?

Gezondheid bevorderen en ziekte waar mogelijk voorkomen. Wie wil er niet gezond en gelukkig oud worden met je geliefden om je heen? Feit is dat we met onze minder goede leefgewoontes en langdurige stress ziekte makende factoren opbouwen in ons systeem waardoor we in de loop van de jaren zichtbare en voelbare ziekten ontwikkelen. Hoe  kom je van weten dat het goed voor je is om een beetje gezond te eten, te bewegen, voldoende te slapen en meer ontspanning te zoeken naar een echte goede balans voor jou met behulp van nieuwe gezonde en prettige gewoonten die jou in de kracht van je leven zetten, die jouw de energie geven die je waarschijnlijk had als kind?

ALLES IS ENERGIE

Alles is energie zeggen we binnen de Chinese geneeskunde, maar ook in de quantum fysica komen we tot dezelfde conclusie. We hebben elke dag nieuwe energie vanuit het afbreken van onze voeding tot brandstof en bouwstenen, die energie maken we op met interne (bv denken, analyseren, plannen, emotie verwerking, lichaamsprocessen)  en externe activiteiten (bv werken, sociale interacties, social media, sporten, huishouden). Wat als onze energie al halverwege de dag op is of erger nog als we opstaan al, omdat we de voorafgaande dagen teveel hebben gebruikt? Hoe zorg je zodanig voor je energiebalans dat er genoeg is om dat te doen wat jij belangrijk vindt en dat er nog voldoende over is voor je lichaam om onderhouds -en herstel werkzaamheden uit te voeren die dagelijks nodig zijn. Simpel gezegd als jij alle energie opmaakt aan externe dingen als werken sporten, je sociale leven dan is er misschien onvoldoende energie voor je spijsvertering  of voor het voorplantingssysteem met de daaruit voortkomende klachten.

JE BATTERIJ OPLADEN:

Je zou de vergelijking kunnen trekken met onze laptop.

Hoe laden we de batterij op, elke dag weer en hoe zorgen we ook nog goed voor de batterij en de laptop zelf?

Om te beginnen stoppen we de stekker in het stopcontact en zetten we eerst alle onnodige programma’s, apps etc uit zodat er niet nog meer energie verloren gaat en we schonen regelmatig de email op en gooien bestonden weg die we niet nodig hebben. Elke dag zou je hiervoor 10-15 minuten kunnen uittrekken.

Het zorgen voor onszelf en onze batterij zou er als volgt uit kunnen zien:  pauze inbouwen door even in te checken bij ons zelf een intern weerbericht op te nemen (hoe is het in mijn lichaam, gedachten en emoties nu op dit moment) met aandacht op merken wat er speelt en kijken wat je nodig hebt om goed voor jezelf te zorgen en op te laden in dit moment. Meer bewust worden van je eigen rol in je eigen gezondheid kun je leren door bijvoorbeeld je aandacht, je hersenen te trainen met behulp van ademhalingstechnieken, mediteren of lichaamsgerichte oefeningen (Mind-Body geneeskunde). Ons lichaam is onze wijze leraar en als we beter leren luisteren en zorgen voor ons kostbare lijf dan komen we tot een geweldige samenwerking tussen lichaam, geest en ziel en kunnen we met plezier onze authentieke rol vervullen in ons leven.

Mijn eerste advies is dan ook start met een pauze moment om onze systeem op te schonen en naar binnen te kijken, hoe is het nu met me? Wat heb ik nodig?

Ja, je kunt het nu doen, je hebt maar 5 minuten nodig….

GELIJK DOEN: 3 MINUTEN AAN DE OPLADER

OEFENING: 10 diepe ademhalingen met vriendelijke ontspannen aandacht volgen

Begin met zitten in een ontspannen houding, schouders laag, kaken zachte en ontspannen, ogen los in de oogkassen, voeten stevig op de grond. Breng je aandacht naar de adembeweging en volg 10 diepe in en uitademingen. Niet teveel je best doen gewoon met vriendelijke aandacht de beweging volgen in je buik of borst: tel dan

1,2,3,4 in

1,2,3,4 uit

2,2,3,4 in

2,2,3,4 uit

3,2,3,4 in

3,2,3,4 uit en zo verder tot 10

Zo……goed gedaan! Wat gebeurde er?

Je hebt wat programma’s uitgezet en bestanden opgeschoond, daarmee heb je het deel van je zenuwstelsel (onwillekeurige zenuwstelsel) aangezet dat actief bezig kan gaan met rust, ontspanning en herstel.

Nu kan je jezelf de vraag stellen: Wat heb ik nu nodig om goed voor mezelf te zorgen? (de batterij verder op te laden)

Het antwoord mag opkomen vanuit je gevoel (hart) en liever niet uit hoofd, vanuit nadenken. Misschien zegt je gevoel, heerlijk zuurstof nog 10 ademhalingen, een wandeling, een fijn muziekje, het bellen van een goede vriend, even zitten met een kopje thee of weer verder met werk in een rustig tempo met een ontspannen muziekje aan.

Om een vaste gewoonte te maken van het even opschonen van de bestanden en sluiten van programma’s kun je bijvoorbeeld als je in de ochtend opstaat en wanneer je in bed stapt beginnen met 10 bewuste ademhalingen of het koppelen aan een al bestaande gewoonte zoals, na het tandenpoetsen of na de maaltijden.

In deze blog zal aan de orde komen alles wat te maken heeft met het voeden van onze energie, mind training, omgaan met emoties, over voeding als medicijn, slapen, bewegen, mindfulness tot liefdevol communiceren en het hoe en wat van gedragsverandering. Van al deze dingen krijgen we energie of het kost ons (teveel) energie.

Dus op naar het winnen van groene energie, start met naar binnen kijken bij jezelf, in je eigen lichaam en geest, gewoonten en in je eigen leefomgeving.

If there is to be peace in  the kingdom there needs to be piece in the nations

If there is to be peace in the nations there needs to be peace in the towns

If there is to  be peace in the towns there needs to be peace in the homes

If there is to be peace in the homes there needs to be peace in the hearts

Dit was het voor vandaag, take care en kijk waar je meer aanwezig kunt zijn in het huidige moment door te vertragen en al je zintuigen te gebruiken!

Warme groet, Yu-Wen

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Processing…
Success! You're on the list.